kan ik de AH supermarkt aanklagen voor letselschade bij val van 1,5 jaar oude dochter in hun kapotte glas?

tijdens het boodschappen doen in een AH is mijn dochtertje van 18 maanden uitgegleden over een kapotte pot chicken tonight wat in het gangpad lag. de deksel van deze pot lag op de grond, met stukken glas die naar boven staken, zij is hier met haar gezichtje ingevallen. we zijn meteen naar de eerste hulp gereden, geen medewerker gezien, op 1 na die me een vriendinnetje stond te kletsen, en geen fotos van de situatie genomen. mijn dochter is er godzijdank vanaf gekomen met een diepe snee in haar kin, erg geschrokken natuurlijk en pijnlijk. de eerste hulp heeft dit gelijmd. niet alleen heeft ze mssn de rest van haar leven een litteken in dr gezichtje, maar hele outfit onder het bloed. kunnen we iets tegen deze AH doen, en zo ja wat?

Toegevoegd na 13 uur:
bedankt voor alle adviezen ik heb inmiddels het juridisch loket gesproken, die zegt dat ik een brief moet schrijven waarin ik de AH vertel dat ik ze aansprakelijk stel. maar ik heb ook de manager van de locatie gesproken, en een afspraak met hem gemaakt om een schadeformulier in te vullen. vriendelijke man, vond het erg vervelend, maar is verder een verzekeringskwestie zegt hij. moet ik alsnog de aansprakelijk brief schrijven, of eerst maar het gesprek woensdag ochtend afwachten? en wat moet ik eisen voor de pijn en het litteken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het gevaar af dat de hele wereld nu over me heen valt, maar waarom laat je een anderhalf jaar oud kindje los lopen in de AH? Er is daar zoveel breekbaars! Gevaarlijk en een beetje onverantwoord. Kindjes van 18 maanden staan meestal nog niet heel vast op hun beentjes. Aansprakelijk stellen kan maar er zal dan altijd met een flink percentage "eigen schuld" rekening gehoyden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie reactie Anna. Vervelend voorval, maar als ouder moet je ook je eigen verantwoording nemen.
Waarschijnlijk was er een AH-er op weg om schoonmaakspullen te halen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al zou er een "AH-er op weg" zijn geweest voor schoonmaakspullen, dan zet je nog de boel af, of laat je er iemand bijstaan, om brokken te voorkomen!!! De weg wordt toch ook afgezet als er een gat in zit? De AH heeft hierin niet goed gehandeld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Anna ; je haalt me de woorden uit de mond. Als je ZIET hoe ontzettend veel er kapot valt in een supermarkt (om over obstakels, uitsteeksels en gevaar van vallende stapels maar te zwijgen) zou ik er niet over piekeren daar een dreumesje alleen los te laten...... Nu LAG er toevallig al kapot glas (en je weet hopelijk zeker dat ze dat niet zelf kapot heeft gegooid), maar wat als ze ZELF een rek glazen voorwerpen had leeggegooid en zich er mee verwondt ? Als het op straat was gebeurd ?
Buiten de winkel in de hal van het WC ? Als er in de winkel iets valt, het is rustig en de klant meldt het niet meteen, kan het best even duren voor ze het zien en - doorgaans onmiddellijk - opruimen. Ook als de klant het WEL meteen meldt, ben je toch nog een minuut minimaal bezig om je spullen te pakken. Nee hoor, aansprakelijk stellen is leuk, maar dat geldt uitsluitend voor wiens verzekering de kosten draagt. Je hebt zelf absoluut een niet te ontkennen verantwoordelijkheid, en al piepen over 'emotionele schadevergoeding' (wat blijkbaar in Nederland steeds meer de gewoonte wordt) vin ik eerlijk gezegd wel heel erg bout. Het kind is onder JOUW toezicht en verantwoordelijkheid gewond geraakt ,waar dat eenvoudig vermijdbaar was (die karretjes met zitje zijn er niet voor niets). En dat zou je eerste prioroteit moeten zijn ; het kind en haar gezondheid. niet waar je geld kunt halen. (Want DAAR gaat het je om, want je eigen verzekering vergoedt gewoon alle medische kosten). Nu zal inderdaad iedereen wel over me heen gaan vallen, maar lees de vraag dan gewoon nog eens HEEL goed door.....

@Inkie : een gat in de weg wordt ook pas afgezet als het ontdekt / gemeld is, en nooit onmiddellijk na ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Marleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is at heel vervelend, maar een supermarkt is nu eenmaal geen veilige omgeving voor een dreumes. Net zoals je ze niet alleen op straat laat spelen, of in een werkplaats, of bij een zwembad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde ook vragen, waarom een 18 maand oud meisje los loopt (waggelt) in de AH. Er zijn toch van die kinder-karren? Aansprakelijk stellen voor de kleding, dat kan best.
Maar je draagt zelf ook wel verantwoording in deze situatie. En je gaat wel ver met letselschade voor geleden pijn en toekomstig litteken. Vooral omdat het gelijmd is!
Dat lijmen doen ze alleen, als het oppervlakkig is. En om te voorkomen dat er een litteken komt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dit doet me denken aan de tijd dat ik zelf nog bij AH werkte. De koffiemachine... 2 peuters van 3 jaar waren aan het klooien met de koffiemachine. Ik heb ze 2 keer weg gestuurd en gezegd dat het geen speelgoed was, en dat ze zich konden verbranden. Moeder nergens te bekennen. Vervolgens komen ze weer terug, Peuter 1 legt zijn handje op het roostertje, peuter2 drukt op het knopje "heet water". Je raad al wat er gebeurde. Kind verbrand zijn handje en zet een keel op. Ik ren er naar toe, pak het kind op, zet het meteen op het aanrecht bij de wasbak, en hou het handje onder de stromende kraan (lauw water). Moeder komt er aan rennen, en geeft mij een klap :-O 1. Omdat het onverantwoord was haar kind MEE te nemen! (10 meter verder naar de vleeswaren afdeling)
2. Omdat ik onverantwoord was om ze niet in de gaten te houden! Ik heb tegen die moeder gezegd dat ze kalm moest doen, en als ze me nog een keer aanraakte ik haar zou aanklagen voor mishandeling. En toen ze haar kind mee wilde nemen heb ik gezegd dat ik aangifte zou doen van kindermishandeling, en ernstige nalatigheid. Omdat het kind nog geen 10 minuten gekoeld was, en omdat zij haar kind niet zelf in de gaten hield, en dus zelf haar kind in deze gevaarlijke situatie heeft gebracht. Wie had er nu schuld? Moeder? Omdat ze haar kinderen niet in de gaten hield? Ik? Omdat ik ze niet steeds in de gaten gehouden heb, en de machine niet heb uit gezet? AH? omdat ze die machine in de winkel hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou AH sieren als er een bordje bij de ingang zou staan: Een AH winkel is geen kinderspeelplaats, kinderen onder de 12 jaar mogen niet loslopen (of zo)
Nu heeft de gewiekste letselschadeadvocaat ongetwijfeld iets om de onverantwoordelijke moeders mee aan geld te helpen. (Wel contant afrekenen graag...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel een HELE makkelijke, heer Voldemort.
Het arme kind. @AdrieK ; moet er dan ook op elke schaar of keukenmes een ingegraveerde waarschuwing en op elke tien meter langs de openbare weg een bordje ? Mag je bij mensen die schijnbaar volwassen genoeg zijn om kinderen te krijgen, niet een HEEL klein beetje inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel verwachten ? In Nederland komen in brandwondencentra voor het overgrote deel zeer jonge kinderen binnen die zijn verwond door hete thee / water, barbecues en open haarden. Moet op al die - volslagen logisch gevaarlijke- zaken een sticker ? Moeten we Pickwick dan maar aan gaan klagen ? Hou toch op zeg. Een supermarkt is een niet-openbare ruimte waar een groot deel eigen verantwoordelijkheid geld. Net als bijvoorbeeld bij de buren, familie of vrienden ; daar weet je ook niet wat er allemaal normaliter rondslingert, en is het dus jouw eigen taak en verantwoordelijkheid om je dreumes in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook Marleen, maar wat dit betreft gaan we op een akelige manier de amerikanen achterna waar op elke hoek van de straat een letselschadeadvocaat met kleine lettertjes grote bedrijven geld probeert af te persen. De waarheid ligt in het midden.
Moeder had beter op haar kind moeten passen, en het zou AH sieren als ze excuses aan bieden voor het gebeurde. Een bosje bloemen voor moeder en een klein kadootje voor de kleine, voor de schrik. Verdere schadevergoedingen zijn wat mij betreft buiten elke proportie. (Maar wie ben ik nou eigenlijk?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gisteren liep in de AH en toen moest een medewerker die naast mij stond niezen. Ik schrok daar zo van dat ik tegen een pak hagelslag aanviel. Ik denk dat ik de AH nu ook maar eens aansprakelijk ga stellen voor het aanbrengen van zwaar psychisch letsel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was laatst bij de AH megastore (!) om koffie in te slaan ; was mijn merk koffie op. Ik denk dat ik mijn verloren uren en benzinekosten ook maar bij AH ga declareren ; zij hebben toch te zorgen voor gevulde schappen..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zusje heeft trouwens al veertig jaar een glip in de neus met vijf hechtingen omdat ze als dreumes uit de vensterbank is gevallen en een bloempot brak. Ik denk dat we Intratuin nog eens flink achter de kladden moeten zitten. Bréékbare bloempotten ; het moet toch niet gekker worden.....
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou, dan wil ik graag degene aanklagen die vandaag dat ongeval heeft veroorzaakt op de A28, want door het file rijden en binnendoorrijden heb ik voor €4,- extra benzine verstookt. Om over de emotionele schade nog maar niet te spreken die ik heb, door mijn gemiste 15 minuten extra vrije tijd die ik nooit meer terug krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het 100% met Marleen eens. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen. Een waarschuwingsbord is nodig alleen als gevaar echt niet te verwachten is. We mogen best een beetje logisch nadenken van ouders verwachten, je krijgt geen gebruiksaanwijzing voor je kind. Denk na! Een kind van 1,5 jaar hoort in een winkelkar en moet onder toezicht zijn, daar is geen discussie over. Een foutje kan gebeuren, maar dan moet je ook kunnen inzien dat het jouw fout was. Wil je me echt vertellen dat je de hele tijd alleen maar dacht 'oh, wat stom van AH' en dat je geen enkel moment dacht 'dit was echt stom van me, dat ik niet beter had opgelet'?? Dit lijkt me nog het engst en het gevaarlijkst, want als je fout niet inziet, gaat het zeker nog een keer gebeuren!
Ik erger me constant aan mensen die kinderen van 1-8 jaar zomaar laten rondlopen in de supermarkt en zelf met de rug omgedraaid staan te kletsen. Ouders moeten hun kinderen in de gaten houden om voor de veiligheid van het kind te zorgen en om schade te voorkomen dat het kind kan veroorzaken. Van die kleine karretjes voor kleuters zou ik ook verbieden, gevaarlijk spul. Daar komen ze met hun karretje aanrennen tegen de voeten van een nietsvermoedend slachtoffer (deed echt veel pijn) of, nog erger, tegen een schap met wijnflessen...

Antwoorden (9)

Ja, ik zou ze zeker aansprakelijk stellen. Ook al is het misschien lastig te bewijzen als ze alles ontkennen, of bijvoorbeeld stellen dat je de pot zelf hebt laten vallen.
Waren er getuigen?
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijne instelling. We gaan in hoog tempo de amerikaantjes met hun no-cure-no-pay letselschadeadvocaten aan.
Is dat de maatschappij waarin we willen wonen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AndrieK: 'Money rules, any which way...' Helaas is dat hier in Engeland al zeker 10 jaar gouden handel en het aantal 'professionele claimers' neemt hand over hand toe, waarvan sommigen ook nog eens met enige trots brallen over hoeveel en waarmee ze weer 'binnengehaald' hebben. Ik heb echt daar geen woorden voor, maar hoop van harte dat NL die kotsmisselijke handel bespaard blijft.
PS: dit is geen aanval tegen de vraagstelster!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien niet tegen de vraagstelster als persoon, maar het simpele feit dat ze begint over vergoedingen en aansprakelijkheid geeft wel aan dat de gedachten in nederland post begint te vatten.
Vreselijk zoiets..
Als ik jou was zou ik morgen contact opnemen met het juridisch loket, daar geven ze gratis juridisch advies. Zij weten precies of het raadzaam is om de AH aan te klagen.

Sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is zeer groot dat je ze helemaal niet hoeft aan te klagen. Vertel ze wat er gebeurd is, de link waar je dat kunt doen staat hier onder. Vertel dus uitgebreid je verhaal. Als ze niet willen schikken kun je nog altijd juridische stappen overwegen, maar nogmaals, ik denk dat deze firma je tegemoet zal komen.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schikken?
Een bosje bloemen voor maman, een schoenkadootje voor de kleine en een gratis pot chicken tonight.
Het is een vervelend voorval, maar je moet niet gaan overdrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wel heel benieuwd in wat voor wereld jij wilt leven AdrieK... Deze ms wilde schadevergoeding voor de kleren van haar dochter die vol met bloed zitten.
Dat kan gewoon via de verzekering en hoeft niet zo denigrerend met bosje bloemen en sint-kadootje. Escape, +
Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een wereld waar mensen (ook) hun eigen verantwoordelijkheid nemen en niet overal een slaatje uit willen slaan.
Als mijn kind (van anderhalf) losloopt in de supermarkt en zichzelf daarbij beschadigd is dat simpelweg mijn schuld en niet die van de supermarkt, tenzij er sprake is van ernstige nalatigheid.
Die pot zal een klant hebben laten vallen, en de super kan moeilijk in elk pad permanent een schoonmaker en een bewaker hebben klaarstaan om dat af te schermen en op te ruimen binnen tien tellen. Normaal bedrijfsrisico dus.
In het echte leven loop je echte risico's, dat hoort erbij, dat leert je leven en het leven waarderen.
Als ik jou was zou ik voor de zekerheid een brief van een dokter vragen waarin staat hoelaat je dochter is behandeld met wat voor klachten, hoe het komt, en hoe ze je hebben geholpen en wat de gevolgen kunnen zijn (BV litteken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JA.
ken een gelijke situatie op een kinderboerderij.
de gemeente heeft een bedrag uitgekeerd voor zowel later evt een operatie aan de wond (chirurgie) en de kleding. er waren geen getuigen. maar kon achteraf wel bewijzen dat het stoepje verzakt was... door de beveiligingscamera.
dit staat er vast op. dus gelijk erachteraan morgen.
succes voor met je meisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kinderboerderij is heel iets anders dan de AH. De naam zegt het al, KINDERboerderij. De AH is niet voor loslopende kindjes.
Met behulp van een advocaat zou ik ze aansprakelijk stellen. Wel snel doen. Eventueel je rechtsbijstands verzekering aanspreken. Zijn er getuigen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U kunt ze inderdaad aanklagen.
Als dit tot een succesvol eind kan worden gebracht is natuurlijk een tweede.
Het feit is dat u hoogstwaarschijnlijk de tegenvraag zal krijgen van "kunt u dit bewijzen?".
Als u dat inderdaad kunt, eventueel aangevuld met getuigen dan staat u sterker dan dat ze u op uw woord moeten geloven.

In ieder geval wens u veel sterkte en uw dochtertje beterschap.

Toegevoegd na 12 uur:
Ter aanvulling van uw uitbreiding.
Persoonlijk zou ik nu afwachten met stappen te ondernemen, niet eerder dan na het gesprek en dan als deze met negatief resultaat wordt beëindigd.

De verzekering zal uiteraard ingeschakeld worden en dan is het zaak om het een en ander tot een goed eind te breien.

De hoogte voor het schade bedrag kunt u laten uitzoeken door een schadeletsel expert.
Deze zal van uw zijde moeten worden ingeschakeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanklagen lijkt me nog een stap te ver.

Wat je het beste kunt doen is eerst met de locatiemanager gaan praten, het is geen monster.
Tijdens dit gesprek kun je het beste sowieso iemand meenemen, twee horen immers meer dan één.
Daarnaast zou ik ook een foto maken van het litteken dat je dochter nu haar hele leven moet mee dragen.
Deze foto zou ik wel tijdens het gesprek als troef achter de hand houden.

Mocht de locatiemanager in alle toonaarden blijven volhouden hoe het toch echt je eigen schuld was en de aansprakelijkheid totaal weghouden bij AH, dan zou ik pas tot aanklagen over gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, dat klinkt als een naar verhaal. Ik hoop dat uw dochter een beetje bijgekomen is van de schrik en dat ze niet al te veel pijn meer heeft.

U stelt twee vragen: is AH aansprakelijk voor de schade? En de tweede vraag: wat is die schade dan?

Allereerst de aansprakelijkheid. In dit geval is de vraag of Albert Heijn schuld heeft aan het voorval. In beginsel draagt iedereen zijn of haar eigen schade. Iemand is in dit soort gevallen pas aansprakelijk als aangetoond kan worden dat ze niet zorgvuldig heeft gehandeld. Albert Hein moeten er inderdaad voor zorgen dat hun klanten daar veilig kunnen winkelen. Maar zij kunnen in alle redelijkheid niet altijd voorkomen dat er producten op de grond kapot gevallen kunnen zijn. Mijns inziens is er deel van de schuldvraag dus dat er aangetoond moet worden dat het personeel niet op de juiste manier de winkel controleert. Maar als de pot pas een paar minuten daarvoor op de grond gevallen was, en de 'dader' heeft dit niet doorgegeven. Hoe hadden zij dat moeten weten?

Daarbij komt ook nog eens dat uw rol bij de aansprakelijkheidsvraag kritisch bekeken zal worden. Men kan immers als vraag stellen of u wel voldoende toezicht hield. Een winkel is immers geen veilige speelplaats waar een kind van anderhalf zomaar vrij rond kan kruipen/lopen.

Daarnaast is er de vraag van hoe hoog een schadevergoeding zou moeten zijn. In termen van materiële schade is er sprake van directe kosten die gerelateerd zijn aan het voorval. Daaronder vallen de medische kosten (nu en in de toekomst) en de kosten voor het reinigen of het vervangen van de kleding.

Immateriële schade, smartengeld, wordt slechts beperkt toegewezen en is nooit bijzonder hoog.

Ik probeer met dit antwoord de situatie niet belachelijk te maken of u de schuld te geven, maar ik wil wel aangeven dat juridische aansprakelijkheid lastiger ligt dan "het glas lag op hun vloer dus zij moeten betalen". Als Albert Heijn al aansprakelijk is, dan is dit waarschijnlijk slechts voor een gedeelte en dan loopt de (juridische) schadevergoeding eerder in de honderd(en) dan tienduizenden euro's.

Advies: ga naar het gesprek. Vul het formulier in. Albert Heijn zal u waarschijnlijk wel (een beetje) tegemoet willen komen (en mijns inziens terecht). Maar verwacht niet dat er duizenden euro's op u te liggen wachten. Wilt u er toch meer uithalen? Zoek dan een letselschadeadvocaat. Maar let wel: die zijn niet goedkoop.

Toegevoegd na 21 minuten:
Opmerking: laatste alinea 'terecht' vervangen door 'commercieel juist'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de aansprakelijkheid:
Je zegt dat AH verantwoordelijk is voor veiligheid in de winkel.
En dat ieder in beginsel zijn eigen schade moet dragen. Maar hoe zit het dan, dat een kind van 18 maanden blijkbaar los loopt in de AH?
Is moeder daar dan niet zelf verantwoordelijk voor?
De AH heeft immers allerlei karren waar kinderen in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 18 maanden heeft nog nauwelijks verantwoordelijkheidsbesef. Er hadden veel ergere ongelukken kunnen gebeuren.